LETNIE MADRYGAŁY

W 1984 roku Marek Stachowski „umuzycznił” trzy z „Letnich madrygałów” Gabriela d’Annunzio. Po czterdziestu latach śpiewaczka Jolanta Kowalska-Pawlikowska zwróciła się do ośmiorga twórców wywodzących się z klasy kompozytorskiej Stachowskiego z prośbą by opracowali muzycznie pozostałe wiersze cyklu.
W niedzielę 27 lipca w Auli Collegium Novum UJ usłyszeliśmy „Letnie madrygały”. Marek Stachowski swoje pieśni przeznaczył na sopran i trio smyczkowe. Estera Wityńska, Michał Pawełek, Maciej Jabłoński, Szczepan Tesarowicz, Mateusz Bień, Wojciech Widłak, Henryk Jan Botor i Karol Nepelski bądź to postąpili jego śladem, bądź to dali głosowi partnerstwo fortepianu a nawet wtór elektroniczny zbudowany z przetworzonego głosu śpiewaczki. Niezależnie od użytego instrumentarium oraz zróżnicowanego języka muzycznego wynikającego choćby z przynależności do różnych pokoleń (najstarszy z twórców liczy 65 lat, najmłodsza – 31 lat), wszyscy wspaniale oddali niepowtarzalny klimat wierszy d’Anunnzia. Do oddania tego klimatu ulotności zdarzeń i uczuć przyczyniło się świetne wykonawstwo. Jolanta Kowalska-Pawlikowska stworzyła prawdziwy muzyczny teatr, a pomocą byli jej: Dominika Grzybacz – fortepian, i Messages Ensemble w składzie: Oriana Masternak – skrzypce, Maria Shetty – altówka, Marcin Mączyński – wiolonczela. Mimo bardzo deszczowej aury dzięki nim zanurzyliśmy się w zmysłowy świat słonecznej Italii.
Niedzielny koncert był częścią 21. edycji Festiwalu Muzyki Polskiej, w tym roku bardzo interesującej. Wczoraj żałowałam jedynie że słuchacze nie otrzymali tłumaczenia wierszy d’Annunzia. Doznania byłyby jeszcze bogatsze.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*