Koncerty Krakowskiego Salonu Muzycznego odgrywają znaczącą rolę w poszerzaniu naszej muzycznej wiedzy. Czwartkowy wieczór w Domu Matejki przybliżył nam fortepianową twórczość Zygmunta Noskowskiego, jednego z ważnych polskich twórców przełomu XIX i XX wieku. Dzięki Agnieszce Kozło i Katarzynie Ewie Sokołowskiej od ćwierć wieku tworzących znakomite Ravel Piano Duo poznaliśmy jego utwory na cztery ręce: stylizowane polskie tańce, także góralskie, melodie ukraińskie, oraz autorską transkrypcję na fortepian orkiestrowej uwertury koncertowej „Morskie Oko”. Wszystkie prezentacje były wykonawczo doskonałe, co nie było sprawą oczywistą, bo niektóre z utworów Noskowskiego, jak choćby wspomniane „Morskie Oko”, wymagały nie lada wirtuozerii. A jakim kompozytorem jawił się po tym wieczorze Noskowski?
O ile Kujawiak b-moll op. 28 nr 4, Polonez c-moll op. 42 czy Krakowiaki z op. 7 i op. 25 wydały mi się jedynie zgrabnie napisanymi salonowymi utworami w których próżno szukać jakiejś oryginalności, to zaciekawiły mnie Melodie ukraińskie op. 33 nr 1-4, w których nie brakowało ciekawych pomysłów harmonicznych i fakturalnych. Podobnie interesująca była Fantazja góralska op. 17. Noskowski miał przyzwoity warsztat kompozytorski, szkoda że talentu nie więcej.
Dodaj komentarz