NOSKOWSKI NIEZNANY

Koncerty Krakowskiego Salonu Muzycznego odgrywają znaczącą rolę w poszerzaniu naszej muzycznej wiedzy. Czwartkowy wieczór w Domu Matejki przybliżył nam fortepianową twórczość Zygmunta Noskowskiego, jednego z ważnych polskich twórców przełomu XIX i XX wieku. Dzięki Agnieszce Kozło i Katarzynie Ewie Sokołowskiej od ćwierć wieku tworzących znakomite Ravel Piano Duo poznaliśmy jego utwory na cztery ręce: stylizowane polskie tańce, także góralskie, melodie ukraińskie, oraz autorską transkrypcję na fortepian orkiestrowej uwertury koncertowej „Morskie Oko”. Wszystkie prezentacje były wykonawczo doskonałe, co nie było sprawą oczywistą, bo niektóre z utworów Noskowskiego, jak choćby wspomniane „Morskie Oko”, wymagały nie lada wirtuozerii. A jakim kompozytorem jawił się po tym wieczorze Noskowski?
O ile Kujawiak b-moll op. 28 nr 4, Polonez c-moll op. 42 czy Krakowiaki z op. 7 i op. 25 wydały mi się jedynie zgrabnie napisanymi salonowymi utworami w których próżno szukać jakiejś oryginalności, to zaciekawiły mnie Melodie ukraińskie op. 33 nr 1-4, w których nie brakowało ciekawych pomysłów harmonicznych i fakturalnych. Podobnie interesująca była Fantazja góralska op. 17. Noskowski miał przyzwoity warsztat kompozytorski, szkoda że talentu nie więcej.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*